Inloggen
terug

Bezoek Collectie Centrum Nederland door de Werkgroep Schilderijen

19-05-2022 – 15:00, Bezoek aan CollectieCentrum Nederland door Werkgroep Schilderijen.
Door: Juul Bierings, Alice van der Knokke en Diede Verbiest.

Allereerst willen wij zeggen; wat een imposante en mooie werkomgeving!

Door het natte weer en de donderslagen hebben we wat vertraging opgelopen en kwamen we voor ons bezoek aan CollectieCentrum Nederland in de tweede ‘laatkomers-groep’.


Rondleiding

We werden door het gebouw rondgeleid door Nadia en kwamen bij de projectruimte waar Stefan ons uitleg gaf van de herinstallatie van de Unesco-perskamer van Rietveld. Een leuk detail was dat de meubelstukken, eenmaal geplaatst in de originele ruimte, niet paste in Rietveld zijn ontworpen grit. Ter plaatse hebben ze een hoekje van twee meubelstukken eruit gezaagd.

Vanuit daar liepen we naar de houtwerkplaats waar Tycho gepassioneerd vertelde over zijn werkzaamheden en vaardigheden in het creëren van nieuwe lijsten, transport hulpstukken en alle gekke klusjes rondom het werken met hout. Eenmaal vertrokken bij Tycho kwamen we terecht in de fotografiestudio (noem het maar gerust indrukwekkende grote ruimte), hebben we de emballage ruimte gezien en zijn we doorgelopen naar de maquette van het gebouw waarin Nadia liet zien waaruit het gebouw bestaat en hoe het is ontworpen.
Het nieuwe collectiegebouw (naar ontwerp van het Delftse architectenbureau Cepezed) is gebaseerd op de traditionele kop, hals, romp boerderijen. Welke voornamelijk staan in Friesland. Bij de maquette van het gebouw zijn we bijgepraat over het Deense model waarop het ontwerp van het depot is bedacht en ontworpen. De zeer dikke muren dragen bij aan een stabiel klimaat, dat op een duurzame manier gecontroleerd wordt. Ook hebben we de nodige zonnepanelen en insectenhotels gezien. Er zijn zelfs kippen op het terrein!


De depots

We mochten een aantal verschillende depotruimtes bewonderen. Het depot ontwerp is gebaseerd op de meest extreme objecten uit de collecties. Bijvoorbeeld het hoogste object; een orgel, en het zwaarste object; de locomotief ‘tarzan’ van 5000+ kilo! Dat speciaal op stalen platen geplaatst moest worden zodat het niet door de vloer zakt. Via de indrukwekkende lift – het leek wel een danszaal – werden we naar één van de schilderijendepots gebracht. Altijd smullen, voor schilderijen restauratoren!


De werkgroep schilderijen in CollectieCentrum Nederland


De ateliers

Via de Quarantaine ruimte en de anoxi ruimte eindigde onze rondleiding in de twee restauratieateliers. De namen van de ateliers blijven bij de werknemers nog bekend als atelier ‘schoon’ en atelier ‘vies’. Deze namen vonden ze niet geheel passen en daarom heten ze nu: ‘Atelier Zuid’ en ‘Atelier Noord’. In deze twee ontzettende mooie ateliers werden we bijgepraat over diverse projecten die de restauratoren momenteel onder handen hebben. Het was een genot om naar te luisteren en van te leren!

De rubriek uit het tijdschrift van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, ‘Wie wil …….. lenen?’ kreeg in Atelier zuid ‘beeld en geluid’. We kregen een mooie uitleg over de restauratie van het Gevangen paard van Charles Weddepohl. Door Ron werden we meegenomen in de voorwaarden waaraan een object moet voldoen om aan een niet museale omgeving uitgeleend te kunnen worden.

Ter afsluiting werden we getrakteerd in ‘Atelier Noord’, het walhalla voor ons als schilderijen restauratoren. Ook hier kregen we uitgebreid uitleg over de lopende restauraties en restauraties die nog moeten aanvangen.

We willen iedereen van het collectiegebouw heel erg bedanken voor het warme ontvangst, we hebben ervan genoten!