Inloggen
terug

Werkgroep Moderne en Hedendaagse Kunst, Excursie naar Atelier van Lieshout

Donderdag 30 november bracht de werkgroep Moderne en Hedendaagse Kunst een bezoek aan het atelier van kunstenaar Joep van Lieshout in een voormalig pakhuis in Rotterdam.

Ontvangst in het atelier

We werden ontvangen door Arianne Kamsteeg. Ze vertelde over het ontstaan van Atelier van Lieshout in 1995 aan de Keileweg. Een ruige buurt in die tijd, inmiddels valt er van dat verleden weinig meer te bespeuren. Joep van Lieshout richtte er iets verderop in het havengebied in 2001 een eigen staat op, de AVL-Ville. Een culturele vrijstaat, met eigen vlag, eigen geld, een zelfvoorzienende economie en een eigen grondwet. Maar ook een werkplaats voor wapens, de vrijstaat had immers ook een leger nodig. Na één jaar werd de vrijstaat door de politie ontmanteld.

In het atelier wordt gewerkt met diverse materialen - Foto door Esyllt Hoftijzer

Een verscheidenheid aan materialen

In het atelier werkt Van Lieshout samen met een team bestaande uit kunstenaars, ambachtslieden, studenten, een architect en een constructeur aan zijn sculpturen, installaties, gebouwen en meubels. Er wordt gewerkt met diverse materialen, polyester, hout, polystyreen, metaal, brons en gips. In het midden staan grote groene polyester tafels opgesteld. Daarnaast wordt gewerkt aan een grote keuken. De basis wordt gemaakt van hout en piepschuim, in een latere fase wordt de roze polyester er overheen gegoten. De keuken gaat gebruikt worden in een bakkerij. Wordt er bij de oplevering dan ook een potje roze verf meegeleverd? Daar wordt nog over nagedacht. Wat Van Lieshout maakt, moet in principe echt kunnen worden gebruikt. Gebruikssporen horen daar nu eenmaal bij. Aan de andere kant kan ook een werk, op verzoek van de opdrachtgever, tijdens een restauratieproces in ander materiaal opnieuw uitgevoerd worden.

Object in restauratie - Foto door Laura Wolfkamp

Wandelend door het atelier passeren we stapels paspoppen, een enorm hoofd van een vogel, piepschuim sculpturen in allerlei maten en vormen. Het materiaal is niet het uitgangspunt in het ontwerpproces van Van Lieshout. Vanuit het idee wordt gekeken in welk materiaal het ontwerp het beste uitgevoerd kan worden. Met zijn ontwerpen zoekt hij vaak de grenzen op. Ethische grenzen, de grenzen van kunst, maar ook heel letterlijk. Zo worden de afmetingen van een ontwerp soms begrensd door de grootte van de werkruimte.

Op gezette tijden klinkt er een ‘slow whoop’ door de grote ruimte om niet te vergeten naast kunstenaar ook mens zijn. Het signaal om even collectief te stoppen met maken, creëren en bouwen,  om wat te eten, te drinken en te pauzeren.

Het materiaal is niet het uitgangspunt in het ontwerpproces - Foto door Laura Wolfkamp

Depot

Het atelier functioneert niet alleen als werkplaats. Een deel van de ruimte wordt gebruikt als depot waar werken worden bewaard voordat ze op transport gaan naar musea in binnen- en buitenland. Alle prototypes en schetsen worden genummerd en beschreven en eveneens opgeslagen. Weer buitengekomen wandelen we lang de grote buiteninstallaties die (tijdelijk) naast het oude pakhuis gestald zijn. Via deze beeldentuin gaan we op weg naar de in de buurt gelegen stadsbrouwerij.

Beeldentuin - Foto door Esyllt Hoftijzer

Wil je meer weten over de werkgroep Moderne en Hedendaagse Kunst of je hierbij aansluiten? Klik op de link voor meer informatie